Pygmalion NEWDEAL2019

Pygmalion by Sandrine Revel

At the end of the 18th century, Jean-Jacques Rousseau fashioned a revolutionary new genre with his Pygmalion. Treating text and music as equals for the first time, the melologue proved to be a perfect vehicle for the riot of emotions raging at the heart of the nascent Sturm und Drang movement. The Bohemian composer Georg Benda established the model for the staged melologue in 1779 with a Pygmalion based on Rousseau’s original text. Reflecting, contextualising and complementing the Rousseau/Benda innovations, the PMO has chosen to explore the contemporary resonances of the Pygmalion myth by commissioning a new melologue from Philippe Hersant - a setting of the amusingly erotic text of Goethe’s intriguingly profound ballade-romance.

Concert with projections by graphic novelist Sandrine Revel

Instrumentation: 9 musicians, narrator, graphic artist (optional), conductor. Available in French and other languages.

Avec Pygmalion, Jean-Jacques Rousseau inaugure le genre du mélologue à la fin du XVIIIème siècle. Le potentiel expressif de cette forme, donnant autant d’importance au texte qu’à la musique, inspire les compositeurs du Sturm und Drang, dont Georg Benda, qui écrit en 1779 un superbe Pygmalion sur le texte de Rousseau. En miroir au mélologue de Benda/Rousseau, le Paris Mozart Orchestra a choisi d’explorer les résonances contemporaines du mythe de Pygmalion en passant commande à Philippe Hersant d’un mélologue sur la ballade-romance de Goethe.

Concert avec projections de dessins en direct par la dessinatrice Sandrine Revel.

Instrumentation : 9 musiciens, chef, récitant (de la Comédie-Française), illustratrice (en option).