Rappresentazione per la Quaresima / Sacred music for Lent - NEWDEAL2018

Histoires sacrées, motets dans des manuscrits de Marc-Antoine Charpentier et Sébastien de Brossard : Jephte, Felicitas Beatorum, Damnatorum Lamentatio, Balthazar. L’Histoire de Balthazar, ouvrant le parcours par vingt minutes de liesse au Palais, dramatiquement interrompues par un message du Ciel annonçant la tragédie est une autre parabole de la vanité des choses. La Plainte des Damnés - la pièce la plus impressionnante du répertoire religieux du temps, selon Sébastien de Brossard - et la Félicité des Bienheureux, scènes dignes des fresques de la Chapelle sixtine, anticipent son message dans un mouvement d’ascension de l’obscurité vers la lumière, du grave vers l’aigu (Felicitas Beatorum est composée pour 5 voix aiguës - 3 sopranos, 2 violons et continuo) Jephté, sublime scène, drame aussi ramassé dans ses proportions que théâtral et émouvant met en scène la fragilité de la gloire et de la jeunesse - de nos vies - devant la cécité du sort. Les sonates en trio du compositeur romain Lelio Colista, rayonnantes et de teintes contrastées, apportent la respiration naturelle nécessaire à ces pièces très expressives. Conformément à l’usage ancien, l’ensemble est fait de chanteurs à la fois solistes et choeur, les personnages s’en détachant à l’occasion pour y retourner. Effectif : 6 chanteurs (3 sopranos, 2 ténors et un baryton), 6 instruments (2 violons, violone, harpe &/ou théorbe, clavecin/orgue) L’essentiel du programme a fait l’objet d’un enregistrement pour OPUS 111 (Diapason d’Or…). //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Sacred histories and motets from the manuscripts of Marc-Antoine Charpentier and Sébastien de Brossard : Jephte, Felicitas Beatorum, Damnatorum Lamentatio, Balthazar. The ‘Story of Belshazzar’, which opens the programme with twenty minutes of jubilation at the king’s palace, dramatically interrupted by a message from heaven announcing tragedy, is another parable of the vanity of things. The ‘Lament of the Damned’ – which Sébastien de Brossard described as the most impressive piece in the religious repertory of the time – and the ‘Felicity of the Blessed’, scenes worthy of the frescoes in the Sistine Chapel, anticipate the message of this diptych in an ascending movement from darkness to light, from low to high (Felicitas beatorum is scored for five high voices – three sopranos, two violins and continuo). Jephte, a sublime scene, a drama as concise in its proportions as it is theatrical and moving, depicts the fragility of glory and youth – of our lives – before the blindness of Fate. The trio sonatas of the Roman composer Lelio Colista, radiant and in contrasting hues, provide the natural breathing spaces necessary between these highly expressive pieces. Performing forces: six singers (three sopranos, two tenors, baritone), six instruments (two violins, violone, harp &/or theorbo, harpsichord/organ). Following period practice, the ensemble is made up of singers who are both soloists and choir members, with the characters occasionally emerging from the group before returning there.
Histoires sacrées, motets dans des manuscrits de Marc-Antoine Charpentier et Sébastien de Brossard : Jephte, Felicitas Beatorum, Damnatorum Lamentatio, Balthazar Effectif : 6 chanteurs (3 sopranos, 2 ténors et un baryton), 6 instruments (2 violons, violone, harpe &/ou théorbe, clavecin/orgue) ////////// Sacred histories and motets from the manuscripts of Marc-Antoine Charpentier and Sébastien de Brossard : Jephte, Felicitas Beatorum, Damnatorum Lamentatio, Balthazar Performing forces: six singers (three sopranos, two tenors, baritone), six instruments (two violins, violone, harp &/or theorbo, harpsichord/organ).